国際英語学部1、2年生が学習成果を英語でプレゼンテーション
英語力や企画力を成長させ国際問題や社会問題への関心高める

発表風景1.jpg 運営委員による説明2.jpg
発表風景 運営委員による説明

 7月13日に国際英語学部の国際英語学科2年生、国際キャリア専攻と国際学専攻の1年生による計14グループが学習発表会を行いました。

 私たち国際英語学部は、世界各国のそれぞれのアクセントがついた英語(World Englishes) のあり方を認め、英語によるコミュニケーション力の向上だけでなく、その英語を通しての国際理解力を深められるように日々勉強をしています。

 学習発表会は長く国際英語学科の学生主体の学科行事として行われてきたもので、学生はそれぞれ15人ほどのグループに分かれて英語によるプレゼンテーションを行います。学習発表会の主目的は、学生の英語力及びプレゼンテーション技術・経験値の向上と国際問題や社会問題への関心を高めることです。また、グループ発表の準備や、練習を通じて、協調性・企画力を成長させることも目的の1つとしています。国際英語学科及び国際英語学科教員の支援の元、執行部(複数名の学生代表)と各発表グループの代表(representatives)20数名が中心になり運営が行われました。

 プレゼンテーションは、グループがそれぞれpower pointを使用し、約15分間のプレゼンテーションを全て英語で行います。学生や国際英語学部教員をはじめ、留学生や保護者など約200人の聴衆が各プレゼンテーションに対して、流暢さ、スライドの見易さ、ジェスチャー、説得力などを5段階に分けて評価をしました。高い評価を得た各学年のグループには表彰が行われました。

 プレゼンテーションのテーマは自由で、今年は「日本の英語教育」や「南北問題」「生活習慣病」「人生の分岐点」などの発表がありました。今年度の1、2年生の優勝者はそれぞれ「文化の比較」「インターネット依存症」についてプレゼンテーションを行いました。

(国際英語学部 国際英語学科2年 瀧 仁志、平山 萌々子、海野 真帆)

【優勝チーム】  
<1年生>「Peer1」 <2年生>「Peer6」
発表風景1年生.jpg  PP2年生.jpg

 

 ご指導いただいたJerry Talandis先生、Richard Morrison先生、James D’Angelo先生よりコメントをいただきました。

【Jerry Talandis先生より】

Jerry Talandis先生.jpg

 During the first month of our class, students were given a simple research-based presentation format to follow, and were asked to do a one or two-minute mini-presentation each week. As a class we investigated a single topic, with each student responsible for researching one or two questions. The topics covered included education, sports and exercise, fashion, jobs, and "life's mysteries". Each student interviewed their classmates on their particular question and then organized their results. Language used to manage each stage, along with various transition expressions were taught. Instruction on creating engaging visuals was done towards the end, after students had become comfortable with presenting by themselves. Because the students were already at a high level, this system worked quite well. When they got on the stage on the big day, they had all done a lot of presenting by that point.    Hopefully, that helped them do a good job!

【Richard Morrison先生より】
 This presentation project is designed to help students become more fluent in speaking educated English on topics chosen by students, all while working together in an enjoyable way. This is done as students learn new vocabulary, improve grammar, exchange ideas, express and discuss opinions, along with improving PowerPoint skills, and presentation skills using English.  Another goal of this class is to increase students’ confidence in public speaking. Students of course practice pronunciation. This is very helpful in being able to use English comfortably so that others can understand. Giving presentations is a valuable learning experience through which students can improve their fluency, increase knowledge of educational issues, improve presentation skills and build confidence.  Kokusai Eigo Career students will continue to give presentations because working together to give presentations is a great way for students to learn from one another and with their teachers.

【James D’Angelo先生より】
 Hello to Chukyo students and high school students interested in the World Englishes and Business (WEB) major! As “senko shunin” for our major, I was so happy to see that our 1st year students won 1st prize in the 学習発表会annual event this year. My heartfelt thanks to Professors Morrison and Talandis for all their efforts to work with the students who achieved such excellent results! 

集合写真1.jpg

2014/12/11

  • 記事を共有